3 Ocak 2009 Cumartesi

İşletme Fakültesinde Öğretilmeyenler Kitap Özeti

Kitabın Adı İşletme Fakültesinde Öğretilmeyenler
Kitabın Yazarı Paul B. THORNTON
Yayınevi ve Adresi Form Yayınevi, İstanbul
Basım Yılı 1995
KİTABIN ÖZETİ

İş dünyasının kendine özgü kuralları olduğu, işlerin teoriden çok pratik tecrübelerle yapılmasının istendiği, neyin yapılması gerektiğini bilmenin nasıl yapılması gerektiğini bilmekten farklı olduğu gerçeğinden yola çıkan kitap başarılı olmuş yöneticilerden çıkartılan derslerden oluşmaktadır. Bu dersler 36 adet olup 9 adet konuda incelenmiştir.

Birinci konu olan "İletişim Becerileri" dört dersten oluşmaktadır. Birinci ders, terimleri açıklamanın önemini vurgulamaktadır. Özellikle hedefleri açıklamakta kullanılan terimler herkes tarafından anlaşılabilir ve açık olmalıdır. Bu konuda somut örnek vermenin büyük yararı vardır. İkinci ders, iletişimde asıl önemli olanın mesajın içeriğinin ne olduğu değil alıcının ne anladığı gerçeğini vurgulamaktadır. Mesajın istenen şekilde anlaşılması konusundaki öneri, emir tekrarında olduğu gibi, mesaj alıcısına mesaj hakkındaki yorumunu açıklamasını istemek ve mesajı iletirken odak noktaya dikkat çeken 'Şunu vurgulamak isterim ki' gibi vurgulayıcı kelimeler kullanmaktır. Üçüncü ders, iyi bir dinleyici olmanın önemine değinmektedir. Dinleyici mesajı iyi bir şekilde anlamak için; konuşmacının kullandığı sözcükleri aynen geri söyleyerek, mesajdan bir alıntı yaparak veya kelimeleri ve vücut dilini yorumlayışını aktararak doğruluğunu sınayabilmektedir. Dördüncü ders, kötü haberlerden kaçmak değil kulak vermek gerektiğini vurgulamaktadır. Yöneticiler şikayetleri de dinlemelidirler.

İkinci konu olan "Desteklemek ve Geliştirmek" altı dersten oluşmaktadır. Birinci ders, yöneticilerin, çalışanlarına olumlu özelliklerini vurgulayarak moral vermesi ve çalışanlarının ne kadar iyi olduklarını bilmelerini sağlamasının gerekliliğini vurgulamaktadır. İkinci ders, yöneticilerin çalışanlarına iyi işin ne demek olduğunu açıkça göstermesi gerektiğini anlatmaktadır. Üçüncü ders, yöneticilerin, çalışanlardan problemlerin çözümü konusundaki fikirlerini sorarak problemler üzerinde düşünmelerini sağlamayı ve böylece çalışanların kafasında oluşan problemlerin kendiliğinden çözümünün sağlanacağını vurgulamaktadır. Dördüncü ders, yapılan işlerde doğru ve hatalı yönlerden ders çıkartmanın yararını vurgulamaktadır. Beşinci ders, çalışanlarda görev değişikliği yaparak onların bir işin farklı yönlerini görmelerini sağlamanın önemini açıklamaktadır. Altıncı ders, yöneticinin kendisine kişisel bir yönetim kurulu oluşturarak fikirlerinin yansımasını görmesinin yararını vurgulamaktadır. Bu dersler sayesinde yönetici kendisine başarılı bir ekip oluşturabilmektedir.

Üçüncü konu olan "Ölçün, izleyin ve kontrol edin", ölçümlerin, ne kadar gelişme kaydedildiğini ve potansiyel problemlerin görülmesini sağlayarak daha nelerin yapılması gerektiğini gösterdiğini beş derste anlatmaktadır. Birinci ders, yöneticinin kararlarını gerçek verilere dayanarak vermesinin önemini açıklamaktadır. İkinci ders, mühlet vermenin kontrolü sağladığını anlatmaktadır. Üçüncü ders, performansı ölçerken faaliyete değil sonuca bakmanın gerekliliğini vurgulamaktadır. Yorgunluk başarı değil bir çaba göstergesidir. Dördüncü ders, yöneticilerin kendi bölümlerinde olup bitenlerden izole olmamaları için problemleri kaynaklarında gözlemlemelerinin gerekliliğini vurgulamaktadır. Beşinci ders, iş toplantılarında yapılacak işlerin madde madde yazılması ve bu işleri yapacak kişilere toplantı sonunda hatırlatılmasının önemini anlatmaktadır.

Dördüncü konu olan "Görevlendirme" dört dersten oluşmaktadır. Birinci ders, etkili yöneticilerin yaptıkları işler hakkında, "Hangi görevler ya da faaliyetler çıkarılabilir?" ve "Hangi işleri görev olarak verebilirim?" "Yapılacak işlerden hangileri başka biri tarafından daha iyi şekilde yapılabilir?" sorularını kendilerine sorduklarını anlatmaktadır.Bir çalışanı görevlendirirken yönetici; neyin yapılması gerektiğini, görevin ne zaman tamamlanması gerektiğini, görevi yapmak için ne gibi kaynaklara ihtiyaç olduğunu, çalışanın işi yapabilme kabiliyetini bilmelidir. İkinci ders, yöneticilerin yetki vermekten korkmamalarının gerekliliğini vurgulamaktadır. Üçüncü ders, işlerin kontrolü açısından sorumluluğun tek noktada olmasının gerekliliğini vurgulamaktadır. Dördüncü ders, yapılan işlerde sorumluluğun işi yapan kişide kalmasının gerekliliğini vurgulamaktadır.

Beşinci konu olan "Motive etmek, etkilemek ve satmak" ise her yöneticinin veya liderin aynı zamanda bir satıcı olduğu düşüncesi üzerine kurulmuştur. Birinci derste, çalışanlara kendilerini neyin motive ettiğini sormanın gerekliliği anlatılırken, ikinci derste, çalışanların düşünüş ve yaratıcılığını dizginleyen soru ve kelimelerle yöneticilerin çalışanlarından bir şeyi yapmayı istemelerini sağlamayı öğrenmelerinin gerekliliğini vurgulamaktadır. Üçüncü ders ise yöneticinin işi yapandan sonuç istemesinin gerekliliğini anlatmaktadır.

Altıncı konu olan "Hedef saptama, planlama ve örgütleme" plan yapmanın önemi üzerinde odaklanmaktadır. Birinci ders, birkaç tane amaç üzerinde yoğunlaşmanın gerekliliğini vurgularken, ikinci ders, hedeften geriye gelerek çalışmanın yararını vurgulamaktadır. Üçüncü ders, varsayımların sürekli kontrol edilmesinin gerekliliğini vurgularken, dördüncü ders, iyi bir yöneticinin bir yazıyla bir kez ilgilenerek az zamanda daha çok iş yapabileceğini anlatmaktadır.

Yedinci konu, iyi yöneticilerin sık sık çalışanlarının performansları hakkında görüş bildirerek, olumsuz görüş bildirmeden önce izin alarak, işleri yapan ve yöneten insanların rollerini değiştirip üzerinde düşünmelerini sağlayarak meslek performansının arttırılması için geri bildirimde bulunmanın önemini anlatmaktadır.

Sekizinci konu, problem çözmede hangi aşamada olunduğunun belirlenmesi ile, sorulacak anahtar soruları sormakla, problemleri parçalayıp derinlemesine incelemekle, kararlı olmakla problem çözme ve karar verme konusunda öneriler getirmektedir.

Dokuzuncu konu, yöneticilerin, öğütleri uygulayarak, ihtiyacı temin ederek, yola çıkan engelleri aşıp devam ederek lider olmaları, bir grup insanı, amacı olan ve üretken bir ekibe dönüştürmek için gerekli adımları atmaları gerektiğini vurgulamaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

 
Sayac Ekle